René DESCARTES Discurs despre metoda de a ne conduce bine raţiunea şi a căuta adevărul în ştiinţe Traducere de Daniele Rovenţa-Frumuşani şi Alexandru Boboc Bucureşti, Editura Academiei, 1990


Deoarece am intenţia să îmi dedic întreaga viaţă căutării unei ştiinţe atât de necesare şi deoarece am găsit un drum care mi se pare că mă conduce inevitabil spre ea, dacă nu ne împiedică scurtimea vieţii sau lipsa de experienţă, am considerat nu că există un remediu mai bun împotriva acestor două obstacole decât acela de a comunica fidel publicului puţinul pe care îl voi fi găsit şi de a îndemna spiritele capabile să încerce să meargă mai departe, contribuind, fiecare după puterile şi înclinaţiile sale, la experienţele ce vor trebui făcute şi comunicând publicului toate lucrurile aflate pentru ca succesorii să continue de acolo de unde s-au opri predecesorii; şi astfel, unind vieţile şi cercetările mai multora, am merge împreună mai departe decât ar fi făcut-o fiecare de unul singur. (147)

Căci cu toate că este adevărat că fiecare om este obligat să facă bine altora, atât cât îi stă în putinţă, iar a nu fi util nimănui înseamnă a nu valora nimic, totuşi nu este mai puţin adevărat că preocupările noastre trebuie să se îndrepte şi dincolo de timpul prezent şi că este bine să renunţăm la acele lucruri ce ar putea folosi celor în viaţă când intenţionăm să facem altele care ar fi mai de folos urmaşilor noştri (149)

 Autor: Ion Manzatu

Lasă un răspuns

