Grant Wood – American Gotic


GRANT WOOD – American Gotic

1891-1942
Pe când modernismul şi abstractul produceau dureri de cap amatorilor de pictură
Grant Wood a oferit Americii un suflu familiar, plasând ruralul, fermierul, omul simplu în centrulpicturii sale, creând un stil american proaspăt, nou.
Născut în statul Iowa tânărul Grantdevine interesat de meşteşuguri şi picturăde la o vârstă foarte fragedă.Se plimba desculţ prin lanuri, iubea atingerea solului, grânele, cerul.Nu avea culori, nici pânze, desena pe oricecu beţişoare arse, scoase din soba familiei. Părinţii se aşteptau să devină fermier ca şitatăl său dar Grant desena cu ardoare oi, capre, găini, raţe..
Îi plăcea să se ascundă în hambare, să deseneze mult, după placul inimii.
La numai 10 ani tatăl sau moare, iar mama depăşită de problemele fermei este
nevoită să se mute la periferia oraşului Cedar Rapids.Brusc, copilul Grant rămâne deposedat de animalele fermei şi nu esteuşor acceptat de noii colegi de şcoală. Râdeau de el, dar umorul său şi desenele produseîl ajuta să reziste. În 1910 graduează şcoala şi se înscrie la lecţii suplimentare detâmplărie, artă, decoraţie şi prelucrarea metalelor.
În timpul primului război mondial se înrolează în armată, talentul său la decoraţie
este folositla produs camuflaje pentru tancuri şi camioane. După război, între 1920 – 1928 călătoreştede 4 ori în Europa, acolo dorea să studieze pictura lui Bonnard, Sisley, Pissarro.Îl interesapostimpresionismul dar în final se lasă sedus de pictură olandezului Jan van Eyck.În Germania descoperă un stil care îl va caracteriza în continuare: va picta subiectelepe care le cunoaşte şi iubeştefolosind tehnicile simple ale marilor maeştrii.Grant înţelege că locurile şi scenele natale sunt la fel de importante arteisale ca şi peisajele Europei.
Într-o zi oarecare Grant descoperă în Eldon (în sudul statului Iowa) o fermă cu ofereastra deosebită, în formă de arc gotic, aşa cum văzuse la catedralele Europene.
Contrastul între ferma de tip american clasic şi fereastra arcuită îl determină peartist să picteze cea ce va deveni ulterior cel mai faimos tablou al Americii în sec XX.În tablou artistul plasează pe sora sa Nanîn picioare lângă dentistul familiei Dr. Byron McKeeby, ambii în postura severă a unei familii de umili fermieri.Femeia este îmbrăcată într-unşorţ colonial folosit frecvent în secolul 19 iar bărbatulţine în mână o furcă, simbolul muncii grele la câmp. Tabloul prezentat la Chicago Art
Institute câştiga locul 3, iar fotografia picturii explodează în toate ziarele americane.Tabloul devine popular şi indiscutabil cel mai iubit tablou american datorită faptuluică spectatorul se regăseşte în personajele pictate, este el însuşi, doar cu alte haine.
De multe ori tabloul este comparat cu Mona Lisa (Leonardo da Vinci) sau Strigătul lui Munch.
Tabloul este lăudat de Gertrude Stein dar criticul Christopher Morley decide că estevorba de o satirăa vieţii de ţară în satul mic, închistat în vederi limitate. Alţi critici pledează pentru spirtul de frondăal ţăranului-pioner care combatecriza naţională printr-o stare de reverenţă şi parodie.
Curând pictura lui Grant devine căutată, colecţionată. Era timpul Marei Depresii,oamenii îşi pierdeau joburile şi economiile. Picturile sale având subiect frumoase,livezi, recolte, câmpuri lucrate, ţărani la muncă, inspirau linişte, sinceritate, ele descriufaimoasa legendăAmericană. Inspirau Speranţe!
În tabloul Woman with Plants, Grant îşi pictează mama ca pe o femeie iubitoare,puternică . Femeia este plasată într-o livadă, îmbrăcată cu o rochie împodobită cucusături şi poartăla gât un pandantiv, o camee. Este prima pictura executată în Iowaîn care vedem că autorul înţelege localnicii, spiritul oamenilor şi obiceiurile lor.
Ca şi American Gotic acest tablou reprezintă o cotitură în arta plastică americană.Grant a fost asociat cu mişcarea Regionalistă, practicată de artiştii din Midwest,care propuneau o artă figurativă în care ruralismul american respinge în mod agresiv abstractul European. În 1932 Grant fondează o colonie pentru artişti (Stone City Art) în scopul de a sprijini artiştii să traversezecu bine Marea Depresie care îi macină. Grant moare în 1942 de cancer pancreatic.
Este moştenit de sora sa Nan, care donează în 1990 colecţia de pictură a artistului, obiecte personale şi efecte, muzeuluiFigge Art din Davenport – Iowa.
Adrian Grauenfels

 Autor: Adrian Grauenfels

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s