ACT DE PREZENTA


ACT DE PREZENTA

– Unde crezi ca am fost ieri dupa masa? ma intreaba Menase cu aerul ca-mi pregateste o surpriza placuta. N-ai sa ghicesti! Am plecat cu Rozica pe la doua dupa masa si ne-am intors dupa opt…
– Habar n-am… La un picnic?
– Picnic in mijlocul saptamanii? zice Menase. In timpul slujbei? Am fost la o inmormantare.
– Vai de mine, dar cine a murit?
– Cred ca o ruda de-a lui Strudelman, var de-al doilea sau cumnat de sora, nu stiu precis…
– Cum adica, ma mir eu sincer, nu stii cine e decedatul si te-ai deplasat in mod special?
Menase isi aprinde o tigara si rasufla adinc:
– Exact asa i-am spus eu lui Rozica. Ce sa cautam noi acolo daca nici nu stim despre cine e vorba? Problema e insa alta, mi-a raspuns ea: vrei sa se supere Strudelman? Daca ar fi fost altul, treaca mearga! Dar poti sa-l refuzi pe Strudelman? Un om atit de cumsecade..Adica la bar-mitva baiatului am putut sa ne ducem, la nunta fetei am putut sa ne ducem si la o ceremonie trista, gata, nu mai putem? Chit ca, intre noi fie vorba, la petrecerile astea ne-am dus ca sa nu se supere. Stii cum vine: el m-a invitat ca sa nu ma supar ca nu ma invita si eu m-am dus ca sa nu se supere el ca nu ma duc.. Ca e un efort, domnule. Dai la fiecare eveniment sarbatoresc cite un cec neprevazut in cheltuielile lunare si daca ai ghinionul sa fie cateva obligatii una dupa alta, e chiar o problema. O inmormantare, de ce n-as recunoaste, e mai convenabila. Te costa numai drumul…
– Sa nu fim meschini, Menase!
– Dar nu-s deloc… Au fost si chestii placute. M-am intilnit cu Iancovici, care si-a facut operatie estetica la nas… Ne-am bucurat amindoi. Apoi Ghezuntertoit ne-a povestit un banc politic, cica se intilnesc un turc, un israelian si un terorist. Turcul zice…
– Lasa asta. Vorbim de o inmormintare… E trist!
– Bineinteles. Nu-ti mai spun ce surpriza, l-am vazut dupa ani de zile pe Alfonso, translatorul. Chiar l-am intrebat ce legatura are el cu Strudelmanii care sunt basarabeni. Ca doar el e argentinian de origine poloneza. Si ai sa rizi, el a trebuit sa se prezinte la trei fara un sfert, la alta inmormintare, dar a intirziat, si atunci a participat la ce a nimerit… In alta ordine de idei, Rozica a facut rost de la o doamna de o reteta de tort cu sase oua in loc de opt, vasazica o sa avem si ceva economie pina la urma. La intoarcere am intrat la cucoana asta, ea a insistat, sta in mijlocul Tel Avivului, o splendoare…
– In orice caz, e un eveniment trist…
– Fara indoiala! Sa vezi numai ce-o sa spuna Simon Seinerovici, magarul e ruda cu Strudelmanii si nici macar nu a facut act de prezenta. Un om civilizat nu face pe mortul in popusoi la o ceremonie trista. Un om civilizat isi uita micile interese personale si respecta doliul si durerea aproapelui sau. Nu poti sa stai numai in cochilia ta, ca un melc individualist, trebuie sa mai iesi in lume din cind in cind, sa-ti traiesti viata!

 Autor: Dorel Schor

Lasă un răspuns

